Jag har en sak jag funderar på..

... skrev den frågan just på fejjan med. Men ja känner att ja måste ventilera detta ännu mer.

Hur kan en person som kallar sig vegetarian...äta fisk och skaldjur??

Jag kan inte fatta det. Finns ingen logiskt förklaring i min lilla hjärna, men det kanske beror på att ja inte förstår mig på det där med att inte äta det godaste som finns. Kött. Eller äter vegetarianer kött? Tydligen.

Satt just och läste om det på wiki och den bästa skälet till att vara/bli vegetarian, enligt mig, var ju då av miljöskäl. För ska man tro det fakta som står där så är det ju gode förstörande för miljön.
Men.. jaa.. ja vet inte. Jag vill så gärna ha svar. Kanske måste vända mig till min allvetande gud; 118100 ?? HAHA

Såhär står det iaf:

Begreppet vegetarian myntades 1847 på ett möte hos den första föreningen för vegetarianer i Ramsgate i England, och var en kombination av latinets vegetus, som betyder "livfull, aktiv, energisk", och det engelska ordet vegetable (grönsak). På mötet definierades en vegetarian som en person som inte äter någon typ av kött.

Sen i texten står det att det uppkommit massa olika typer av det och bla bla och vissa äter det och andra inte det. Men hallå??? Antingen eller? Eller?

Fan va irriterad ja blir.


*..........*

// ia

Kommentarer
Postat av: Fjune

Tja, det finns ju en oändligt antal typer av vegetarianer. Jag äter inte kött av miljöskäl. Vissa äter det inte för att de inte gillar djurindustrin, men en del av dessa människor väljer att äta fisk och skaldjur för att dessa inte lever i fångenskap på samma sätt som en ko eller en kyckling (kycklingar genmanipuleras för att bli så stora som möjligt, det är lite otäckt). Dessa vegetarianer kan ibland också äta kött som är viltjagat, t.ex. ren/älg eller fågel.



Äsch, orkar egentligen inte ha någon jätteutläggning om det här. Men det kan vara bra att veta varför folk väljer att avstå från kött då det ibland inte är själva köttet de avstår från, utan sättet att producera det. :) Hoppas jag har hjälpt till litegrann med min tafatta förklaring, hehe.

2010-10-19 @ 21:20:43
Postat av: Henke

KOETT!

2010-10-19 @ 23:23:20
Postat av: Linda

Tack Fjune för förklaringen, men jag kan ändå inte förstå fullt ut. Det är ju knappast skönt för fisken att få en krok i läppen och sen få nacken bruten =/ Men frågan är, dom som äter fisk, äter dom inte odlad fisk då?

2010-10-20 @ 00:17:24
URL: http://opzi.blogg.se/
Postat av: Fjune

Jag vet inte vad folk har för anledningar att äta fisk, jag tycker själv att fiskeindustrin är en av de värsta. Man rensar haven på makrill och torsk och lyckas i processen har ihjäl både hajar, valar och delfiner. Jag vet bara att folk använder det som argument. Odlat fisk? Tja, det äter dom säkert. Som sagt, jag har svårt att förstå varför man vill äta fisk om man är vegetarian. Jag har mkt lättare att förstå argumentet för viltjagat. Men åter igen, allting handlar om VARFÖR man är vegetarian. :)

2010-10-20 @ 08:20:13
Postat av: sofia

Redan när jag var liten så tyckte jag aldrig om kött.

Jag åt helst inte fick, kyckling, skaldjur, rött kött eller korv. Jag har alltid avskytt korv och röttkött med senor och brosk. Är jättekräsen, känslig för olika konsistenser. Jag började kalla mig vegetarian när jag skulle på komfa-läger 2001 och ville verkligen inte behöva äta kött. Min storasyster var vegetarian och bjöd alltid på jäääätttegod mat. Efter ett besök hos henne i februari 2001 så bestämde jag mig för att sluta äta kött. Märkte rätt tidigt att jag fick näringsbrist m.m. så jag åt fisk då och då..

Efter 5 år hade jag JÄTTETUNT hår och asdåliga naglar.. så bestämde jag mig för att börja äta lite kyckling.. Jag äter bara kyckling om jag själv tillagat den och om det är kycklingfilé.

Vegetarian kallar jag mig alltså BARA för att jag är kräsen, inte äter rött kött och korv.

Det är mer accepterat att vara vegetarian än att säga att man är kräsen.. spec då man blir bortbjuden på mat.

2010-10-21 @ 20:08:47
URL: http://peaken.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja men det kan ja förstå Sofia, jag håller helt med att det är (tyvärr) mer acceptabelt att kalla sig vegetarian än kräsen. Då blir ju folk bara "irriterad" och tycker man är storbjuden. Tack för att du dela med dig :)

2010-10-21 @ 22:31:13
URL: http://opzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0